Bimbingan terapi psikospritual


BUKAN  sahaja  seorang penagih  perlu dirawat untuk  menghilangkan gian pada dadah semata-mata, tetapi langkah yang perlu dicari ialah bagaimana mahu membunuh terus keinginan mereka pada dadah.

Ini bermakna pendekatan pemulihan mestilah  holistik atau  dalam istilahnya golongan penagih perlu didekati secara fizikal, mental, emosi dan spiritual.

Baru-baru ini, Universiti  Sains Islam Malaysia (Usim) melalui Pusat Penyelidikan Penyalahgunaan Dadah Asia (Acreda) dan mahasiswa Sarjana Kaunseling (Penyalahgunaan Dadah) (SPADA), mengadakan Seminar Kebangsaan Pencegahan Penyalahgunaan Dadah: Rawatan Pemulihan Berteraskan Islam (Prevent 2013) bertemakan ‘Amalan Holistik Rawatan Pemulihan Dadah’.

Pengarah Acreda yang juga pembentang kertas kerja, Profesor. Madya Dr Mohd Rushdan Mohd Jailani memberitahu bahawa kaedah terapi psikospritual Islam mampu menjadi kaedah pencegahan yang lebih baik  daripada merawat ketagihan dadah kerana ia berlandaskan konsep pengabdian dan penyerahan kepada Tuhan.

Bagi beliau, penagihan dadah tidak  membabitkan aspek fizikal semata-mata, sebaliknya ia adalah satu penyakit rohani yang tidak boleh dirawat atau diubati dengan menggunakan suntikan ubat, penggunaan methadone, kekerasan mahupun  kekuasaan.

Menurutnya, sebaliknya  konsep psikospiritual Islam sangat menepati fitrah asal kejadian manusia dan kesedaran terhadap  terapi  psikospiritual banyak diutarakan oleh ramai pengkaji dan kaunselor di Barat.

“Ia kaedah merawat kejiwaan atau kerohanian berteraskan sumber ketuhanan dan amalan Islam yang tidak bercanggah dengan prinsip syariah. Matlamatnya adalah untuk melahirkan kestabilan diri, jiwa dan roh.

“Beberapa kunci perlu  diyakini dan diamalkan oleh pesakit ialah meyakini prinsip takwa, ibadah, sabar, zikir, taubat, tafakur dan muhasabah  sebagai bentuk rawatan,” katanya.

Jelasnya, pesakit didorong supaya beriman kepada ALLAH SWT dan Rasul, serta meyakini dosa dan hari kiamat manakala  segi ibadah, pesakit dididik supaya beribadah bagi membersihkan diri daripada  dosa dan seterusnya berdoa kepada ALLAH SWT.

Kemudian, pesakit diasuh dengan erti kesabaran agar  diampuni  dosa oleh ALLAH SWT serta  dirawat dengan zikir supaya mereka peroleh ketenteraman jiwa dan hati.

Lebih menyentuh emosi dan spiritual, penagih diminta  bertaubat selepas melakukan perkara kejahatan pada masa lampau. Akhir sekali, pesakit dididik agar bertafakur dan bermuhasabah terhadap diri sendiri melalui ibadah yang dilaksanakan.

Tegasnya, sudah hukum manusia itu diciptakan ALLAH SWT, maka keadaan rohani dan psikologi manusia yang rosak perlulah juga dirawat berlandaskan panduan al-Quran dan Sunnah.
“Apabila manusia diciptakan ALLAH SWT, maka perlu yakin hanya ALLAH SWT yang mampu beri penyelesaian terbaik kepada manusia,” ujarnya.

Tambahnya, pada peringkat awal, seseorang pesakit perlu bergantung pada seorang pembimbing , tetapi  seterusnya seseorang pesakit itu boleh melaksanakan rawatan dengan kekuatan diri sendiri  setelah menerapkan semua kedah terapi  berkenaan.

“Dengan kemahuan dan kerelaan diri, mereka boleh melaksanakan  kaedah terapi tanpa mengira masa, tempat dan suasana. Ia akan  menjadi benteng  dan pengukuhan jiwa serta rohani pesakit.

“Selagi  pesakit itu melakukan penyerahan diri kepada ALLAH SWT dan menguatkan  azam untuk  berhadapan dugaan dan nafsu, dirinya akan terpelihara,” katanya.

Peranan pusat rawatan

Apakah peranan pusat rawatan Islam? Benarkah  terdapat  pusat pemulihan Islam  yang berjaya memulihkan sama ada secara penuh atau sebahagian  penagih dadah dengan  pendekatan terapi psikospiritual?

Demi  melihat  sejauh mana keberkesanan konsep tersebut, penganjur seminar  membicarakannya bersama tokoh perawat dari beberapa pusat pemulihan dadah berteraskan psikospiritual terapi Islam.

Antaranya  Pondok Remaja Inabah yang  diwakili Tuan Guru, Azzuki  Assyuja  Syafie. Pusat rawatan  yang terletak di Kuala Nerang, Kedah mengamalkan konsep pemulihan dan rawatan bersumberkan amalan yang diperoleh daripada aliran tarikat Qadiriyah Naqsyabandiyah  melalui zikir, talqin dan bai’at,  solat fardu dan sunat, mandi taubat termasuk bimbingan Fardu Ain diberikan kepada penagih.

Rawatan dan pemulihan di Inabah dipercayai sangat baik dan berkesan kepada penagih kerana kaedah rawatan menghapuskan kebergantungan fizikal.  Uniknya, salah satu kaedah dilakukan ialah mandi taubat sebanyak 40 gayung  bagi memulihkan ketagihan dadah.

Rumah Penawar  di Selangor  yang  diwakili Ustaz Mohamad Halim Mokhlas  turut  berkongsi  pengalaman  menerusi program pemulihan berkonsepkan  taubat  yang dilaksanakan. Selain dadah, Rumah Penawar juga merawat  ketagihan arak, kerosakan akhlak dan penyakit sosial yang dialami individu.

Dengan membawa penekanan wajib bersolat, penagih dikehendaki berzikir, melakukan solat sunat dan mengikuti kelas  Fardu Ain, mendengar pembentangan adab dan Sunnah Rasulullah, bermuzakarah termasuk belajar al-Quran.

Rumah Kebajikan Darul Islah pula diwakili Ustaz Mohd Zubaiery Othman.  Perawat  di pusat pemulihan yang juga bermukim di Selangor ini melakukan rawatan menggunakan ayat syifa dan setiap penagih akan dimandikan dengan air bersih bagi menghilangkan ketagihan. Seterusnya penagih yang digelar pelatih wajib mengikuti solat berjemaah, berzikir dan  membaca surah Yasin mengikut jadual yang ditetapkan.

Terakhir ialah Rumah Perlindungan Istana Budi dengan  diwakili Idris Husin yang membincangkan kaedah rawatan menggunakan aspek perubahan mental dan rohani. Dalam istilah sebenar, penagih dibantu mengubah mentaliti dan menguatkan iman dalam menuju keredaan ALLAH SWT.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 61,123 other subscribers
%d bloggers like this: