Petua sistem penghadaman sihat untuk ibu bapa yang sibuk


Tingkatkan kesihatan sistem penghadaman anda dengan 5 langkah mudah.

Kebanyakan ibu bapa seperti anda perlu mengimbangi masa di antara tugas-tugas pejabat, keluarga dan kerja-kerja rumah, hinggakan andaa tidak mempunyai masa untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat.
Dengan tempoh masa yang cukup singkat, sering kali hal ehwal yang berkaitan dengan nutrisi, aktiviti fizikal dan gaya hidup sihat bukanlah menjadi keutamaan. Lagipun, anda perlu memberi sepenuh tumpuan kepada keluarga dan menguruskan rumahtangga memerlukan komitmen yang tinggi.
Kami memahami bahawa ibu bapa adalah satu pekerjaan sepenuh masa dan anda perlukan cara yang mudah dan cepat untuk memelihara kesihatan sistem penghadaman bagi mendapatkan manfaat jangka panjangnya.
Berikut adalah 5 langkah mudah untuk anda, sebagai ibu bapa amalkan setiap hari, bersama-sama dengan ahli keluarga yang lain, untuk mengekalkan sistem penghadaman yang sihat.
1. AMALKAN BERJALAN KAKI SELAMA 30 MINIT
Dalam dunia yang saling berhubung hari ini, tidak menghairankan jika anda banyak menghabiskan masa lapang dengan peranti mudah alih, melayari laman web media sosial atau melayari internet. Tahukah anda bahawa rakyat Malaysia adalah antara yang tertinggi di dunia menghabiskan masa berjam-jam dalam talian dalam satu hari? Kajian telah menunjukkan bahawa menjadi aktif secara fizikal boleh menggalakkan bakteria baik untuk hidup dalam sistem penghadaman, manakala tidak aktif boleh membawa hal sebaliknya. Jadi, lain kali jika anda mempunyai masa terluang, ketepikan telefon pintar dan berjalan-jalan setiap hari untuk sekurang-kurangnya 30 minit. Malah, anda boleh membawa anak-anak bersama-sama. Amalan ini juga baik untuk kesihatan mereka, di samping dapat menanam sikap untuk bergiat aktif melakukan aktiviti fizikal yang menyihatkan!
2. BANYAKKAN PENGAMBILAN SAYUR-SAYURAN HIJAU
Sebenarnya, bukan setakat sayur-sayuran, tetapi cuba untuk mendapatkan spektrum buah-buahan dan sayur-sayuran yang lebih luas, kerana setiap warna mengandungi manfaat tersendiri seperti vitamin dan mineral. Walau bagaimanapun, pastikan anda memasukkan sayuran berbentuk ‘cruciferous’, atau sayur-sayuran berbentuk bunga seperti kubis, bok choy dan brokoli dalam diet anda. Sayur-sayuran jenis ini, khususnya, dapat membantu pembentukan bakteria baik dalam sistem penghadaman anda. Pada masa yang sama, 3-5 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berbeza-beza setiap hari, yang mengandungi serat dan nutrien secukupnya adalah penting untuk sistem penghadaman yang sihat. Serlahkan kreativiti anda dengan mencuba resipi yang menggunakan buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai bahan utama. Juga, jadikan anda sebagai contoh semasa anda menyuruh anak-anak anda menghabiskan buah-buahan dan sayur-sayuran mereka.
3. LUANGKAN MASA UNTUK BEREHAT
Meminta ibu bapa supaya tidak perlu berasa bimbang tentang anak-anak mereka adalah seperti menyuruh seseorang supaya tidak bernafas – mustahil! Inilah sebabnya: kajian telah menunjukkan bahawa tekanan fisiologi bukan sahaja menjejaskan sistem penghadaman, tetapi juga mengubah komposisi microbiota di dalamnya, tidak dengan cara yang baik! Ini boleh mengakibatkan sistem imun anda lebih mudah terdedah kepada serangan patogen dan penyakit, dan seterusnya menyebabkan ulser, sensitiviti makanan dan pedih ulu hati yang berterusan. Sekali-sekala, cuba dapatkan khidmat pengasuh untuk beberapa malam, dan rancang percutian keluarga dengan lebih kerap. Siapa yang tidak sayangkan anak, tetapi ketahuilah mereka sememangnya membuatkan anda tidak mempunyai rehat yang secukupnya!
4. DAPATKAN TIDUR 6-8 JAM
Antara bimbang mengenai anak-anak pada waktu malam dan tabiat suka menghabiskan masa dengan telefon pintar anda, tidak hairanlah ramai rakyat Malaysia tidak mendapat tidur yang secukupnya pada waktu malam. Tidur yang tidak teratur boleh menyebabkan sistem penghadaman anda kurang bertenaga, yang diperlukan untuk mencerna makanan dan menyerap nutrien. Pada siang hari, keletihan mendapat kita pergi untuk kopi dan gula untuk rangsangan tenaga yang amat diperlukan, yang boleh menyebabkan kerengsaan pada saluran penghadaman, serta membawa kepada kualiti tidur tidak mencukupi, dan menyebabkan proses ini berulangan. Apabila anda menidurkan anak-anak anda pada jam 9.00 malam, anda seharusnya cuba untuk melakukan perkara yang sama. Inilah petuanya: Cas peranti mudah alih anda di luar agar jauh dari jangkauan semasa anda tidur.
5. MINUMLAH SUSU KULTUR
Minumlah susu kultur seperti VITAGEN setiap hari, ia boleh membantu menyekat pertumbuhan bakteria berbahaya dalam usus. VITAGEN mengandungi berbilion kultur hidup yang aktif untuk penghadaman yang lebih baik dan sistem imun yang lebih kuat. Gabungan dua strain, Lactobacillus acidophilus dan Lactobacillus casei dalam setiap botol membantu meningkatkan daya tahan terhadap bakteria berbahaya di dalam tubuh anda. Ini membantu mengurangkan gejala gangguan usus seperti sembelit, cirit-birit, ulser, kembung, nafas berbau dan pedih ulu hati. Anda juga boleh menjadikannya minuman rutin untuk anak-anak setiap pagi, atau semasa makan malam. Minuman susu kultur seperti VITAGEN biasanya popular di dalam kalangan mereka yang mempunyai anak kecil, jadi adalah tidak menyukarkan untuk anda menyuruh mereka meminumnya. Malah, anda mungkin perlu meletakkan VITAGEN di tempat yang lebih tinggi di dalam peti sejuk!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: