Jaga waktu makan untuk badan sihat


KITA adalah apa yang kita makan.’ Anda pasti pernah terdengar ayat ini bukan? Apa yang dimaksudkan di sebalik ayat ini adalah sekiranya kita menjaga pemakanan kita, maka hasilnya adalah tubuh badan yang sihat dan cergas. Begitu jugalah sebaliknya, jika tidak mengamalkan gaya pemakanan yang seimbang, pasti kita akan mengalami pelbagai masalah kesihatan.

Tambah lagi,dengan gaya hidup yang terlalu sibuk akan membuatkan seseorang itu tidak mempunyai masa untuk menentukan pilihan makanan yang seimbang. Lebih-lebih lagi dengan adanya pelbagai restoran makanan segera, semuanya dapat diperoleh dengan mudah selain menjimatkan masa mereka yang sentiasa dalam kesibukan.

Oleh itu, jika anda merupakan golongan yang sering menghadapi hari-hari dalam kesibukan, sudah pasti anda tidak mempedulikan tentang makanan sihat. Apa yang penting, perut tidak berasa lapar untuk meneruskan kerja. Jadi, apakah yang boleh dilakukan jika anda mengalami situasi ini? – FATHIHAH

Mulakan hari dengan bersarapan

Waktu makan yang paling penting adalah pada

waktu pagi kerana kita akan menggunakan tenaga sepanjang hari. Sarapan sebenarnya dapat memperbaiki daya tumpuan, kecerdasan dan fungsi ingatan.

Bagi anda yang tidak mempunyai masa untuk menyediakan sarapan, apa kata anda cuba menyiapkan sarapan pada waktu malam dengan menyediakan buah-buahan dan minuman sebagai bekalan untuk memulakan hari anda.

Tambah tenaga dengan makan tengah hari

Waktu tengah hari adalah masa di mana anda telah menggunakan kebanyakan nutrient dan tenaga daripada sarapan. Jadi, makan tengah hari membantu untuk mengecas semula tenaga bagi meneruskan kerja-kerja anda.

Sebaik-baiknya, elakkan makan sambil bekerja kerana anda mungkin akan mengambil jumlah makanan berlebihan, seterusnya membuatkan anda mengantuk untuk meneruskan kerja.

Pilihan makanan pula haruslah berpandukan sajian ringan yang sihat sahaja seperti roti sandwic, bijirin atau salad.

Tidak meninggalkan makan malam

Makan malam juga tidak boleh diabaikan sama sekali. Waktu makan malam yang sesuai adalah di antara pukul 6.30 petang hingga 8.30 malam. Sekiranya pada lewat malam anda berasa lapar, anda boleh mengambil snek ringan seperti buah-buahan, biskut atau segelas susu.

Elakkan mengambil makanan pada lewat malam kerana ia akan menyebabkan ketidakselesaan, selain mengganggu tidur anda

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: