Ahli tinju yang pernah kalahkan Tyson ini Masuk Islam ketika dengar Azan



Mungkin tidak ramai yang mengenali Danny Williams di atas arena tinju. Namun, lelaki kelahiran Kota London tanggal 13 Julai 1973 ini pernah mengalahkan Mike Tyson pada 31 Julai 2004. Ketika itu, Williams yang tidak diunggulkan memukul KO Mike Tyson, sang legenda tinju dunia pada pusingan keempat.

Padahal, dalam pertandingan yang diadakan di Freedom Hall State Fairground, Louisville, Kentucky, Williams tidak diunggulkan. Sementara itu, ramai pihak yang mengunggulkan si ‘Leher Pejal’. Namun, kenyataan yang terjadi sebaliknya. Tyson, yang sempat mendominasi pembukaan dua pusingan dalam pertandingan comeback-nya ke dunia tinju, secara mengejut berjaya dikalahkan di pusingan ke-4. 

Tidak ramai orang awam yang mengetahui bahawa Williams adalah seorang Muslim, seperti halnya Tyson. Sebelum memeluk Islam, Williams adalah seorang penganut Kristian yang taat. Minat peninju berasal United Kingdom ini terhadap Islam bermula semasa dia sedang menjalani percutian di Turki tahun 2000. Ketika berada di Turki ini, Williams mendengar suara azan. “Aku meremang bulu roma ketika mendengar suara azan tersebut,” ujarnya kepada pejabat berita BBC.

William mengakui bahawa cabaran paling sukar baginya adalah semasa mesti bertanding pada bulan Ramadhan. Kerana tinju dikenali sebagai salah satu cabang sukan yang syarat dengan kekerasan fizikal, seperti memukul orang. Padahal, ungkap Williams, para penganutnya dilarang melakukan hal tersebut apalagi semasa bulan Ramadhan. Hal itu diakuinya kerap menimbulkan pertentangan di dalam batinnya.

Pengalaman bertanding semasa bulan Ramadhan pernah dia alami di tahun 2006 lalu. Kala itu Williams dijadualkan akan bertanding melawan Matt Skelton pada Julai 2006. 

Dalam perlawanan tersebut, Williams mengalami kekalahan pada pusingan ke-3 dan kecederaan serius pada bahagian hidungnya. Namun, diakui Williams, dirinya tidak pernah menyesali kekalahan tersebut. Baginya, mampu menjalankan ibadah puasa dengan baik dan sempurna jauh lebih penting daripada kemenangan semasa bertinju.

Williams menambah, dalam bulan puasa, Allah melarang umatnya untuk mencaci, memukul, dan lain sebagainya kerana hal itu boleh menjejaskan pahala puasa. “Sebagai Muslim yang baik, tentunya di saat Ramadhan mesti melakukan hal-hal yang baik. Tidak ada memukul, berdebat dengan orang, intinya anda mesti dalam keadaan bersih dari perbuatan tercela seboleh mungkin, “ungkap Williams, seperti seorang pendakwah.

“Aku menyedari betul bahawa pada satu detik aku mesti memutuskan apakah akan tetap menjalankan profesi sebagai peninju yang kerap bertentangan dengan ajaran Islam atau mesti keluar dari sukan ini.”

Walaupun sukar, pada pertengahan tahun 2010, Williams memutuskan untuk berhenti dari dunia tinju yang sudah diceburinya selama 15 tahun lebih. Pertarungan melawan Derek Chisora ​​pada 15 Mei 2010 adalah menjadi perlawanan terakhir yang dilakoni Williams di dunia yang telah membesarkan namanya.

Sebelum perlawanan, kepada akhbar Williams mendedahkan bahawa pertarungannya dengan Chisora ​​kemungkinan akan menjadi penampilannya yang terakhir di atas gelanggang, sama ada keputusannya dia menang mahupun kalah.

Dalam pertandingan tersebut, Chisora ​​berjaya memukul KO Williams pada pusingan kedua dan Chisora ​​keluar sebagai juara. Williams pun memutuskan untuk tidak meneruskan aktivitinya dalam bertinju dan fokus menumpukan dirinya untuk beribadah kepada Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: