Kuruskan badan ketika Ramadan


Kuruskan badan ketika Ramadan
Digalakkan makan kurma ketika berbuka dan bersahur bersama air mineral.
Kuruskan badan ketika Ramadan
Pemakan sayur dan buah-buahan sesuai mengambil bijirin yang agak tinggi kadarnya.

Peningkatan bilangan penduduk negara ini yang mengalami obesiti adalah fenomena yang menggerunkan. Berpuasa selama sebulan sepanjang Ramadan ini dengan teknik tertentu dari segi pemakanan ketika makan malam dan bersahur dipercayai dapat membantu seseorang yang mengalami berat badan berlebihan mengurangkan berat badan mereka.

Tiada definisi sejagat untuk berat badan berlebihan dan obesiti. Definisi yang penulis biasa gunakan ialah berlebihan berat badan merujuk kepada berat badan dalam lingkungan 20 peratus melebihi berat badan ideal. Obesiti pula ialah berat badan melebihi kadar berat badan berlebihan.

Berikut ialah panduan yang diharapkan dapat membantu seseorang mengenal pasti jenis dan kadar makanan yang sesuai dalam usaha bukan sahaja mendapatkan berat badan ideal atau menurunkan berat badan tetapi agar sentiasa sihat. Sebahagian pakar kesihatan alternatif membahagikan metabolisme manusia kepada tiga jenis iaitu metabolisme pemakan daging, pemakan sayuran/bijirin dan pemakan daripada kedua-dua jenis.

Bagi pemakan daging mereka biasanya tiada masalah makan daging yang sukar hadam seperti daging lembu. Mereka juga mudah mengasimilasikan lemak pada kadar yang tinggi. Sayur-sayuran dan buah-buahan diambil pada kuantiti rendah. Seseorang yang mudah sakit perut atau kurang selesa apabila makan makanan bercuka dan tinggi vitamin C adalah dalam kategori ini. Mereka juga kurang semangat, letih dan mudah naik angin.

Daging dan lemak tepu

Jika anda tergolong dalam kategori pemakan daging, makanan seperti daging lembu, lemak tepu seperti santan, telur dengan kuningnya, minyak sapi tulen, mentega susu tulen, minyak kelapa dara dikatakan sesuai dengan metabolisme anda. Ikan dan ayam boleh diambil tetapi ia didapati mudah menyebabkan penyakit seperti ketidakhadaman, sakit perut, sakit kepala dan sakit sendi.

Jika makanan ini termasuk sayuran pada kuantiti tinggi diambil secara berpanjangan mereka dikatakan mudah mendapat penyakit berjangkit seperti batuk, demam biasa dan demam selesema. Gejala lain ialah mereka dipercayai boleh mengalami obesiti.

Pemakan sayuran/bijirin ialah jenis metabolisme yang bertentangan dengan metabolisme pemakan daging. Daging yang sesuai untuk mereka ialah daging yang mudah hadam seperti ayam dan ikan. Mereka boleh makan makanan berlemak termasuk telur tetapi secara ala kadar. Mengambil bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran pada kadar yang agak tinggi dikatakan sesuai dengan jenis metabolisme ini.

Jika mereka mengamalkan makan makanan untuk pemakan daging secara berterusan termasuk sepanjang Ramadan mereka dikatakan mudah mengalami masalah penghadaman, sakit perut, sembelit, sengal sendi, kulit kering dan pelbagai masalah lain termasuk akan mengalami pertambahan berat badan. Cuka dan makanan tinggi vitamin C membuatkan mereka berasa lebih tenang, bersemangat, bertenaga dan tidur lebih lena.

Jenis metabolisme

Mereka yang mempunyai jenis metabolisme di tengah-tengah pula boleh makan jenis makanan yang sesuai untuk kedua-dua kategori di atas. Mereka tidak mengalami sebarang perubahan apabila mengambil makanan bercuka dan tinggi vitamin C.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ujian mengenalpasti jenis metabolisma dan makanan-makanan yang sesuai dengan setiap  jenis metabolisma sila layari blog penulis yang memaparkan perkara ini di Hyperlink http://jenismetabolisme.blogspot.com/2008/10/uji-jenis-metabolisme.html. Kaedah mengawal berat badan dan menguruskan badan dibincangkan secara terperinci dalam buku penulis berjudul Kawal Berat Badan terbitan Alaf 21.

Setelah memahami jenis metabolisme anda diharapkan anda dapat mengaplikasikan jenis dan kuantiti makanan yang sesuai dengan metabolisme anda pada Ramadan ini. Ia juga boleh diamalkan pada bulan seterusnya. Sesetengah orang dikatakan mengalami jenis metabolisme yang serupa hampir sepanjang hayat. Namun perlu diingatkan bahawa metabolisme seseorang boleh berubah-ubah dari masa ke masa.

Secara umum berbuka dengan rutab (kurma basah) adalah keutamaan. Tiada rutab makanlah kurma. Tiada kurma minumlah air kosong. Turutan keutamaan berbuka ini berdasarkan hadis iaitu daripada Anas RA, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji rutab (tamar basah) sebelum solat, jika tiada rutab baginda berbuka dengan tamar, dan sekiranya tamar tiada baginda akan berbuka dengan air. (Riwayat Abu Dawud dan Tirmizi. Kata Tirmizi ia hadis hasan).

Seperti dibincangkan minggu lepas, setelah berbuka seseorang boleh makan malam dengan makanan yang sesuai dengan jenis metabolisme masing-masing. Seperti dinyatakan hanya makanan tertentu yang dikatakan sesuai untuk setiap jenis metabolisme. Jenis makanan yang disarankan sesuai diambil ketika makan malam dan bersahur. Waktu sahur paling baik ialah hampir dengan waktu subuh seperti dinyatakan dalam beberapa hadis sahih.
Seseorang daripada kategori pemakan daging perlu mengurangkan bijirin seperti nasi dan produk gandum di mana ia perlu diambil pada kuantiti ala kadar. Makanan berlemak dan berprotein sebagai lauk-pauk yang mengiringi nasi membantu mereka mudah kenyang dan kenyang lebih lama.
Pemakan daging boleh mengambil tiga sudu besar minyak kelapa dara sebaik-baik sahaja makan sahur. Ia membantu membakar lemak dan meningkatkan tenaga tubuh.

Makanan berasid

Pemakan sayur-sayuran pula patut memberi perhatian kepada nasi, produk gandum, sayur-sayuran dan buah-buahan. Makanlah ayam dan ikan pada kuantiti ala kadar. Begitu juga makanan berlemak termasuk makanan bersantan. Oleh sebab makanan berasid sesuai dengan metabolisme maka ambillah makanan berasid ketika makan malam dan bersahur.

Jika anda suka makan makanan bercuka pastikan jenis cuka yang digunakan tidak menimbulkan tindak balas tubuh. Cuka kurma didapati amat sesuai diambil kesemua jenis metabolisme kerana ia didapati kurang menimbulkan tindakbalas.

Mengelakkan minuman bergula sama ada yang ditambah gula biasa atau fruktos (sirap jagung tinggi fruktos) adalah langkah yang bijak. Air buah-buahan, teh atau minuman berkoko (kurang pekat) perlu diambil tanpa gula. Sebahagian orang yang mengalami berlebihan berat badan dikatakan sebenarnya mengalami gemuk air. Makan secara berlebihan, makanan tinggi gula dan tindak balas makanan (food reaction, termasuk di dalamnya alahan makanan) adalah antara punca seseorang mengalami gemuk air.

Sepanjang malam jika anda lapar minumlah air kosong atau air mineral. Air yang sama juga sesuai diambil ketika bersahur. Selepas berbuka dengan kurma (jika ada kurma) minumlah segelas air kosong atau air mineral. Air yang diminum terutama lebih kurang setengah jam sebelum makan utama (sarapan, makan tengahari, malam) dikatakan menyediakan usus untuk menerima makanan agar dapat dicerna dengan sempurna.

Comments
One Response to “Kuruskan badan ketika Ramadan”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: