Perkahwinan Rasulullah dengan Maimunah


Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Sirah Nabawi

BAGAIMANA agaknya Rasulullah SAW bertemu jodoh dan akhirnya berkahwin dengan Maimunah binti al-Harits sewaktu mengerjakan Umratul Qadha?

Maimunah yang bermakna orang yang bahagia merupakan nama baru yang diberi oleh Rasulullah kepada isterinya itu, yang pada asalnya bernama Barrah binti al-Harits.

Barrah merupakan seorang balu berusia 26 tahun yang kematian suami, Abu Rahm Al-Amiri.

Barrah mempunyai saudara perempuan yang dikenali sebagai Ummu Fadhl yang berkahwin dengan bapa saudara Rasulullah iaitu Abbas bin Abdul Mutalib.

Seperti yang kita ketahui, Abbas tidak berhijrah ke Madinah kerana sibuk menguruskan perniagaannya.

Melalui Abbas jugalah Barrah banyak mengetahui mengenai Rasulullah yang menyebabkan wanita itu begitu tertarik dengan baginda.

Akhirnya Barrah dapat mengenali wajah baginda saat baginda berlari-lari anak mengerjakan ibadat Saie dan ketika baginda berhenti berehat sambil minum air zamzam.

Pandangan pertama itu menyebabkan Barrah terus jatuh hati kepada Rasulullah dan berharap baginda akan menjadi pasangan hidupnya selepas kematian suami.

Tetapi bagaimana hasrat di hatinya itu dapat disampaikan kepada baginda? Dan bagaimana baginda akhirnya sudi untuk menerima Barrah sebagai isteri?

Sebagai wanita tentulah agak janggal jika Barrah sendiri yang menyatakan hasrat di hatinya itu kepada baginda walaupun tidak salah jika dikatakan perigi mencari timba. Tetapi perlulah dilakukan dengan adab yang tidak menjejaskan maruah mana-mana pihak.

Namun yang lebih penting, Barrah harus bertindak segera sebelum umat Islam yang diketuai oleh Rasulullah itu akan kembali ke Madinah.

Lalu tanpa dapat ditahan-tahan, Barrah berkongsi rahsia hatinya itu dengan saudaranya sendiri, Ummu Fadhl.

Pada mulanya bukan mudah untuk Barrah menceritakan apa yang sedang bergolak di hatinya itu. Tetapi akhirnya setelah dipujuk oleh Ummu Fadhl, Barrah mencurahkan niatnya.

“Sesungguhnya aku telah jatuh hati dan sangat mencintai Rasulullah dan ingin bernikah dengan baginda,” katanya sambil tersenyum.

Ummu Fadhl yang mendengar kata-kata yang tulus daripada Barrah itu turut tersenyum lalu menggenggam tangan adik perempuannya itu dan berkata: “Insya Allah, pasti semua ini adalah suatu kebaikan dan segala hajat akan dapat dipenuhi. Kamu bersabar dan berdoa sementara saya akan usahakan untuk menyatukan kamu dengan Rasulullah.”

Pada mulanya Barrrah tidak mengerti akan kata-kata saudara perempuannya itu. Tetapi rupa-rupanya Ummu Fadhl meminta bantuan suaminya, Abbas untuk menjadi wakil bagi ‘meminang’ Rasulullah.

Abbas pun menemui Rasulullah dan menyatakan hasrat adik iparnya itu.

“Adakah kamu sudi berkahwin dengannya wahai Rasulullah,” tanya Abbas.

Baginda pun dengan senang hati menerima lamaran daripada Abbas itu.

Lalu baginda meminta pertolongan seorang lagi bapa saudaranya iaitu Jaafar bin Abdul Mutalib untuk meminang Barrah secara rasmi dengan mahar mas kahwinnya sebanyak 400 dirham.

Lalu Rasulullah pun bernikah dengan Barrah dengan diberi nama Maimunah yang diwali hakimkan oleh Abbas sendiri.

Tentu sahaja Maimunah sangat gembira kerana hasrat murninya tercapai dan sedia untuk mengikut baginda pulang ke Madinah

Namun baginda tidak membawa Maimunah bersama-sama apabila seluruh rombongan umat Islam pulang ke Madinah kerana dikhuatiri akan menimbul kemarahan kafir Quraisy.

Selepas mereka berjalan beberapa hari dan sampai ke Sarifa, iaitu kira-kira 19 kilometer dari Mekah, rombongan umat Islam berhenti berehat sambil menunggu kedatangan Maimunah dari Mekah.

Maimunah dibawa keluar pada malam hari secara senyap-senyap daripada pengetahuan kafir Quraisy dan akhirnya disatukan dengan baginda di Sarifa sebelum menyambung perjalanan pulang ke Madinah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: