Azan mula berkumandang dari Kaabah


Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Sirah Nabawi

SUASANA menjadi gegak-gempita apabila rombongan umat Islam dari Madinah mula memasuki Kota Mekah. Kemaraan mereka ke Kaabah tidak dapat dihalang lagi.

Laungan talbiah untuk menjadi tetamu Allah bersahut-sahutan dengan langkah mereka penuh megah sambil berpakaian ihram.

Namun kehadiran 2,000 umat Islam itu sudah cukup menggerunkan penduduk Mekah lain.

Mereka tidak dapat menahan umat Islam daripada terus mara menuju ke Kaabah dan hanya mampu menyaksikan umat Islam melaksanakan ibadat umrah sebaik tiba di Kaabah.

Di dahului oleh Rasulullah yang terus bertawaf dengan terlebih dahulu baginda melakukan istilam di sudut Rukun Yamani dan Hajar Aswad.

Baginda terus mengucup batu itu dan mula berlari dengan langkah pendek dan kemudian dituruti para sahabat dan umat Islam lain.

Sampai pada satu sudut Kaabah, iaitu Rukun Yamani, baginda berjalan seperti biasa sehingga sampai semula ke Hajar Aswad. Kemudian baginda berlari lagi dengan langkah pendek mengelilingi Kaabah.

Begitulah yang dilakukan oleh baginda dan umat Islam yang lain sebanyak tiga kali.

Kemudiannya mereka berjalan seperti biasa mengelilingi Kaabah sebanyak empat kali bagi mencukupkan jumlah pusingan tawaf.

Umat Islam kemudiannya melakukan ibadat rukun ketiga dalam umrah iaitu saie dengan berlari-lari anak sebanyak tujuh kali pergi dan balik antara Bukit Safa dan Bukit Marwa.

Baginda mengakhiri ibadah umrah dengan menyembelih unta sebanyak 60 ekor sebagai ibadat korban, setelah selesai bertahalul (bercukur).

Segala gerak geri umat Islam itu diperhatikan oleh seluruh masyarakat musyrikin di Mekah yang merasa begitu kagum terhadap Nabi Muhammad yang begitu kuat pengaruh di kalangan para pengikut.

Mereka tidak menyangka baginda menjadi seorang pemimpin yang begitu ditaati, sedangkan tidak ada apa keistimewaan, pangkat mahupun harta yang dapat diberikan kepada para pengikut baginda itu.

Selepas hari pertama mengerjakan umrah, masih berbaki dua hari untuk umat Islam dibenarkan berada di Mekah.

Kesempatan yang ada itu tidak dipersia-siakan. Rasulullah sendiri pada keesokan harinya telah melakukan iktikaf di dalam Kaabah sehingga tengah hari.

Walaupun di dalam dan luar Kaabah dipenuhi patung-patung berhala (dianggarkan terdapat 360 patung berhala yang diletakkan mengelilingi Kaabah), namun semua itu tidak menghalang baginda dan umat Islam untuk beribadat kepada Allah.

Malah baginda telah mengarahkan Bilal bin Rabah mengalunkan azan setiap kali tibanya waktu solat.

Lalu Bilal akan naik ke atas Kaabah dan terus melaungkan azan yang dapat didengari seluruh Lembah Mekah.

Buat pertama kali mendengar akan azan itu, penduduk kafir Quraisy bukan sahaja tersentak tetapi tidka boleh hendak melarang kerana panggilan untuk mengerjakan ibadat tidak menyalahi mana-mana isi perjanjian.

Namun mendengarkan suara Bilal yang bukan sahaja merdu tetapi lantang, timbul rasa malu di kalangan pemimpin Quraisy. Mereka tidak menyangka empunya suara itu adalah seorang bekas hamba abdi yang hidupnya dahulu pernah diseksa dan hampir-hampir maut.

Namun yang penting, umat Islam bebas melakukan ibadat terutama bersolat di Mekah yang dahulunya terpaksa dilakukan secara sembunyi-sembunyi.

Setelah selesai solat, kebanyakan umat Islam mengambil kesempatan yang ada untuk melawat Kota Mekah. Bagi kaum Muhajirin, mereka berjalan-jalan sambil menziarahi kampung halaman yang telah tujuh tahun ditinggalkan.

Untuk orang Ansar pula, mereka mengikut rakan-rakan Muhajirin berjalan-jalan di sekitar kota Mekah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: