Kajian Al-Tabari, Ibn-Athir & Al-Suyuti Perubahan Cuaca Dunia


Oleh: ismanusa
Ulamak-ulamak Islam dahulu bukan sahaja hebat didalam ilmu-ilmu al-Quran dan sunnah tetapi mereka menguasai segala aspek ilmu dunia yang dapat diambil pengajaran hinggalah hari ini. Seorang saintis Sepanyol dari University of Extremadura telah menemukan catatan perubahan cuaca yang dibuat didalam kitab kurun ke 9M dan 10M. Sumber kitab tersebut mencatatkan salji turun di Baghdad pada tahun 908, 944 dan 1007 hinggakan sungai-sungai membeku.

Kejadian   berlaku lebih 1000 tahun dulu berulang kembali buat pertama kalinya  pada zaman moden ini pada tahun 2008 – kitab tersebut banyak membantu  ahli kaji cuaca (meteorologist) lebih memahami perubahan cuaca yang  dialami sekarang.
Kitab ‘kuning’ yang merakamkan perubahan cuaca dunia yang ditulis oleh ulamak silam!
Petunjuk   tentang perubahan cuaca di Baghdad didapati dari penulis dan ulamak  masyhur Islam seperti al-Tabari (913AD), ibn al-Athir (1233AD) dan  al-Suyuti (1505AD); dimana mereka ini telah merakamkan perubahan cuaca  dari masa ke semasa.
Penarang   utama journal Weather, Dr Fernando Dominguez berkata, “Maklumat cuaca yang diperolehi dari sumber silam ini secara khususnya merujuk kepada  keadaan yang melampau yang boleh menjejaskan masyarakat umum seperti  kemarau dan banjir”.
“Walau   bagaimanapun, mereka juga telah merakamkan keadaan yang melampau yang jarang berlaku di Baghdad pada masa silam seperti ribut airbatu,  sungai-sungai membeku atau terdapat juga keadaan bersalji”.
Kajian   tersebut memberikan maklumat berharga kepada saintis yang mencari jalan  tentang corak perubahan cuaca dunia yang berubah dalam jangkamasa yang  lama dan hinggalah kehari ini.
Beliau   menambah lagi; ” Kitab silam Arab ini amat berguna sebagai alat untuk mendapatkan gambaran saksi sebenar yang dapat menyokong teori yang  dibuat tentang perubahan cuaca. Keupayaan untuk membina kembali cuaca  sejak zaman silam memberikan kita sejarah berguna dalam memahami keadaan   cuaca sekarang”.
Comments
3 Responses to “Kajian Al-Tabari, Ibn-Athir & Al-Suyuti Perubahan Cuaca Dunia”
  1. Maimunah berkata:

    Ternyata lah kepada mereka cerdikpandai Islam lagi terrer dari mereka semua.

  2. Maimunah berkata:

    mphon izin untuk berkongsi dengan page lain. terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,583 other followers

%d bloggers like this: