10 Sahabat Yang DiJanjikan Syurga


1.      Saiyyidina Abu Bakar As Siddiq r.a. 

Khalifah Pertama, Teman Setia Yang Banyak Berkorban

 

2.      Saiyyidina Umar Al Khattab r.a.

Khalifah Kedua, Pintar Membezakan Antara Haq dan Batil

 

3.      Saiyyidina Uthman bin Affan r.a.

Khalifah Ketiga, Keperibadian Yang Sampai Malaikat Berasa Malu

 

4.      Saiyyidina Ali bin Abi Talib r.a.

Khalifah Keempat, Singa Allah Yang Dimuliakan Wajahnya Oleh Allah

 

5.      Saiyyidina Talhah bin Ubaidillah r.a.

Shahid Yang Hidup

 

6.      Saiyyidina Zubair bin Al Awwam r.a.

Perajurit Allah Pengiring Rasulullah

 

7.      Abdul Rahman bin Auf r.a.

Orang Yang Berniaga Dengan Allah

 

8.      Saiyyidina Saad bin Abi Waqas r.a.

Pelempar Panah Pertama Pada Jalan Allah

 

9.      Saiyyidina Ubaidah Amir bin Al Jarrah r.a.

Orang Kepercayaan Ummat Ini

 

10.  Saiyyidina Said bin Zaid r.a.

Seorang Kekasih Kepada Allah Pengasih

 

Sumber Rujukan:

Sepuluh Yang Dijamin Masuk Syurga – susunan Syed Ahmad Semait

Comments
2 Responses to “10 Sahabat Yang DiJanjikan Syurga”
  1. izzatul azra berkata:

    saya ingin menjadi seorang yang tabah menghadapi ujian Allah.
    tapi,setiap kali..ia banyak menguji kesabaran saya.saya selalu diuji mengenai persahabatan.di sekolah,dlm kelas,sya mempunyai ramai kawan,ada yang bertudung labuh,ada yang bertudung singkat..tapi,yang bertudung labuh,tak menggambarkan langsung perwatakan mereka seperti penampilan yang ditunjukkan.saya sering dipermalukan,saya sering difitnah,saya sering dihina..sekarang dah hampir masuk 10 bulan saya bersabar..saya rasa dah tak sanggup lagi nak bertahan.namun,saya sering mengadu kepada ALLAH..saya harap dapat menjadi seorang muslimah yang sejati sekaligus menjadi ahli syurga

    • hania berkata:

      hidup dengan bertujuan …maka kita tidak akan kisah segala perkara yang menghalang… jadi semaklah tujuan tersebut ..Dia tahu apa yang terbaik untuk kita..

Tinggalkan Jawapan

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 16,894 other followers

