60 rangkaian ayat al-Quran jadi penawar kanser


 

Oleh Hasliza Hassan

 

Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah promosi mukjizat kitab suci rawat pelbagai penyakit

 

JIKA dulu orang ingat ayat al-Quran hanya untuk rawatan sihir, santau atau gangguan makhluk halus, tetapi kini kalam Allah diamalkan sebagai usaha mengubati penyakit kronik termasuk kanser serta penyakit moden lain.

 

Usaha mempromosikan mukjizat al-Quran sebagai kaedah merawat penyakit dijayakan pengamal perubatan menggunakan ayat al-Quran yang juga pengasas Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah, Lokman Abdul Hamid, beroperasi di Villa Bestari, Sungai Pusu, Gombak.

 

Bermula dengan ikhtiar merawat ibunya yang menghidap penyakit tua, ilmu dan kebolehan dianugerah Allah itu kini dimanfaatkan dengan memberi perkhidmatan rawatan kepada pesakit yang semakin hari jumlahnya terus bertambah.

 

Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah mula beroperasi sepenuh masa sejak akhir 2010 kini menerima kehadiran mencapai 200 pesakit sehari bermula jam 9 pagi hingga 6 petang sebelum disambung semula selepas Isyak dan berlarutan jam 1, jika masih ada yang mengharapkan rawatan.

 

Bersama rakan kongsi, Ashraf Muslim dan seorang lagi anak muridnya yang komited menghulurkan bantuan, Zulhaidi Ahmad, pesakit yang datang mendapatkan rawatan dibekalkan surah untuk dibaca, diiringi doa serta tawakal kepada Allah.

 

Itu kaedah rawatan di Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah yang menggalakkan pesakit menulis sendiri surah untuk dibaca, selain terus diingatkan supaya tidak jemu berdoa dan mendekatkan diri kepada Allah.

 

Ada juga disediakan air sebagai memenuhi permintaan pesakit yang berasakan perlu dibekalkan air seperti kebiasaan dalam perubatan Islam, kata Lokman.

 

Memang sukar menafikan kuasa iklan ‘dari mulut ke mulut’ kerana melalui cara itu kemampuan merawat penyakit melalui pengamalan surah al-Quran mula tersebar dan akhirnya terus menjadi bualan ke hari ini.

 

“Saya menerima anugerah ini ketika berusia 40 tahun selepas menunaikan umrah. Saya amalkan dengan merawat ibu saya, berusia 89 tahun yang sakit tua. Alhamdulillah, kini mencecah usia 98, ibu sihat dan mampu membaca al-Quran.

 

“Saya tidak pernah berguru, ilmu ini pemberian Allah. Selepas merawat ibu, kawan isteri dan saudara mara datang untuk berubat dan saya cuba merawat mereka di rumah saya di Bukit Antarabangsa. Sebenarnya ketika itu saya pun tidak pasti sama ada cara rawatan itu betul atau tidak.

 

“Alhamdulillah, selepas melalui proses percubaan rawatan dan penyembuhan secara berterusan, lama-kelamaan ramai yang datang hingga tertubuh klinik pada 1996. Masa itu saya masih bekerja dan hanya membuat rawatan selepas Isyak,” cerita Lokman pada pertemuan di Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah, baru-baru ini.

 

Penghujung 2010, beliau mengambil keputusan menamatkan perkhidmatan di Suruhanjaya Sekuriti untuk memberi tumpuan kepada memberi rawatan dan bersama Ashraf, mereka bergabung tenaga menjayakan usaha itu.

 

Berbekalkan pengalaman 12 tahun dalam bidang perubatan al-Quran atau Quranic Medicine, Lokman kini sudah mengenal pasti 60 rangkaian ayat untuk penyakit kanser termasuk kanser payu dara, kulit dan hati.

 

Bagaimana beliau tahu ayat yang sesuai untuk sesuatu jenis penyakit, semua berpandukan kepada gerak hati kerana beliau tidak pernah bermimpi apa lagi mendengar bisikan suara. Selalunya, ayat baru diterima setiap kali kembali menunaikan umrah, setiap tahun.

 

Katanya, tidak dinafikan ada juga pesakit mempersoalkan surah diberi untuk diamalkan kerana apabila dibaca terjemahannya, tiada kaitan secara langsung dengan sakit dideritai pesakit atau situasi dilalui mereka.

 

“Memang ada. Macam ada yang minta ayat untuk murah rezeki, cari jodoh dan dapat anak, saya suruh baca surah al-Waqiah. Tetapi jika tengok makna surah al-Waqiah tiada kena mengena dengan rezeki atau jodoh tetapi ia mengenai hari kiamat.

 

“Inilah mukjizat al-Quran. Kita tidak tahu rahsia al-Quran hanya Allah saja yang tahu. Surah Israk, ayat 40 dan 55 untuk sakit jantung tersumbat. Beribu yang saya ubat dengan ayat itu, jantung tersumbat jadi baik.

 

“Rekod mereka di Institut Jantung Negara (IJN) menunjukkan memang ada saluran jantung tersumbat tetapi sementara menanti pembedahan, mereka datang dan amalkan ayat itu, Alhamdulillah apabila diperiksa semula, saluran yang tersumbat sudah tiada lagi,” katanya.

 

Bagaimanapun katanya, masih ada kes walaupun sudah mengamalkan surah diberi tetap perlu melalui pembedahan dan ada pelbagai sebab boleh menjelaskannya selain mengakui hakikat hanya Allah yang berkuasa menyembuhkan.

 

Kerana itu juga, beliau tidak pernah menghalang pesakit yang datang ke pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah mendapat rawatan di hospital, malah akan menggalakkan jika itu dirasakan perlu demi kebaikan mereka.

 

“Proses penyembuhan tertakluk pada keredaan Allah, ada datang sekali sudah sembuh, ada datang banyak kali tetapi tidak juga sembuh. Jadi, saya tanya jika ada kesalahan dilakukan pesakit, minta ampun dulu kerana jika pergi hospital tetapi Allah tidak reda, tidak sembuh pun.

 

“Amalan rawatan menggunakan ayat al-Quran disokong doa dan dosa penghalang kepada doa. Macam mana doa nak dimakbulkan, kena buat banyak solat taubat.

 

Apabila kita minta ampun, dengan izin Allah kabulkan doa kita,” katanya.

 

Jangan terkejut jika Lokman memberitahu hanya 30 peratus yang datang ke pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah mendapatkan rawatan berkaitan gangguan, sihir dan santau kerana 40 peratus adalah pesakit kanser dan selebihnya penyakit lain seperti epilepsi, buah pinggang, kencing manis, darah tinggi serta kronik hepatitis.

 

Beliau berkata, bagi sakit gangguan seperti sihir atau santau, selepas dibuang mereka akan kembali sihat. Berbeza dengan penyakit kanser, banyak ayat serta surah perlu dibaca untuk menyembuhkan atau memperbaiki organ dalam badan, membunuh sel kanser atau darah tersumbat.

 

Penampilan dalam program Penawar Syifa’ terbitan Astro Oasis dan segmen Syifa’ dalam Nasi Lemak Kopi O di TV9 membolehkan beliau berkongsi ayat al-Quran untuk rawatan penyakit dengan masyarakat.

 

Ditanya tidakkah beliau bimbang perkongsian itu nanti mengurangkan jumlah mereka yang datang ke pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah, Lokman sambil tersenyum memberitahu, ayat al-Quran bukan haknya dan menjadi tanggungjawab beliau menyebarkan ayat Allah itu.

 

“Misi saya memartabatkan ayat al-Quran setanding perubatan moden. Jika orang boleh terima itu, Alhamdulillah. Saya gembira jika perkongsian ini memberi manfaat terutama mereka yang menghidap penyakit dan mencari penawarnya,” katanya.

 

Tarikh 23 April mencatat sejarah untuk Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah yang dirasmikan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Turut dikongsi pada majlis gilang gemilang ialah hasrat Lokman untuk mendirikan hospital bercirikan persekitaran Islam.

 

Hospital berkenaan nanti akan sentiasa berkumandang ayat suci al-Quran dan ada ketikanya, ustaz serta ustazah dijemput membacakan ayat al-Quran. Itu impian dan tiga tahun ditetapkan sebagai tempoh menterjemahkan hasrat menjadi realiti

Comments
40 Responses to “60 rangkaian ayat al-Quran jadi penawar kanser”
  1. Nor Azian binti Hassan Shahary berkata:

    Assalammualaikum..
    Saya ingin bertanya berkenaan bapa saya yang baru-baru ini disahkan doktor menghidap kanser kepala. saya tidakpasti sama ada ia adalah kenser otak atau ape. cuma yang pasti kepala di bahagian belakang dan atas kepala depan, kepala bapa kelihatan bengkak dan bila ditekan seperti ada cecair di bahagian bengkak tersebut. Saya amat tertekan dan sedih dengan apa yang berlaku..Pertanyaan saya bolehkah tuan mengubati bapa saya. perlukah temujanji untuk datang ke pusat perubatan tersebut. kerana saya berasal dari perak.

  2. farmas berkata:

    apricot penawar kanser payudara, kanser paru-paru, kanser darah, kanser tulang, kanser otak, kanser kulit, lymphoma, kanser hati

    Kernel Aprikot kaya dengan zat besi & amygdalin atau B17 (Agen Kimoterapi).
    -komponent yang terdapat pada biji aprikot (amgdalin) mengandungi kesan yang efektif melawan dan membunuh kanser.
    -terbukti secara saintifik (scientific prove)
    -mampu merawat penyakit-penyakit serius seperti kanser, kencing manis, jantung, gout, parkinson & asma.
    -mampu merawat masalah kulit seperti terdedah kepada sinaran Uv, gatal-gatal & alahan.
    -mengurangkan berat badan,tekanan darah tinggi dan kolestrol dalam darah.
    -mengimbangkan kandungan gula dalam darah
    -meningkatkan kesihatan mental & memori
    -membersihkan arteri

    Produk Keluaran :
    TK FARMAS HEALTH SOLUTION & INDUSTRIES
    ( MAL 11030074TC )
    DILULUSKAN OLEH KEMENTERIAN
    KESIHATAN MALAYSIA

    http://www.farmashealth.com.my

    Berminat/Sebarang Pertanyaan…

    TK FARMAS SOLUTION & INDUSTRIES
    507-B, DIAMOND KOMPLEKS, BANGI BUSINESS PARK,
    JALAN MEDAN BANGI,
    43650, BANDAR BARU BANGI
    SELANGOR

    No. tel: 03-8927 3332
    019-208 3523 (FAZILAH)
    010-432 4523 (SYAKIRA)
    Fax : 03-8927 3331

    • Eiryan Shah berkata:

      SEjauh mana kehebatan apricod ni. saya berminat namun saya xpasti benar atau tidak apricod ni mampu menyebuhkan penyakin kanser.

  3. Muniroh (Kedah) berkata:

    Assalamualaikum..sy mohon untuk dapatkan ayat quran untuk penyembuhan kanser.syukran jazilan

  4. nursyahirah berkata:

    assalamualaikum…..bolh sy tahu 60 rgkaian ayat al-quran sbgai penawar kanser?

  5. Tengku Shaari bin Tengku Harun berkata:

    assalamualaikum……………
    anak saya berumur 1 thn 5 bln.mempunyai masalah jantung berlubang.doktor mengesahkan ada 2 lubang di jantung anak saya.anak saya juga mengalami masalah sembelit.tolong ustaz berikan ayat untuk masalah anak saya.

  6. salam….mak saya sakit gout…boleh saya tahu ayat al quran untuk pwnyembuhan sakit gout….

  7. aini berkata:

    assalammualaikum…
    ustaz,sy bru berumur 20thn,tp telah disahkan menghidap kanser hati…
    sekarang kanser tersebut telah sampai ke paru-paru…
    sy ingin mendapatkan rawatan di klinik ustaz…
    keadaan sy sudah semakin kritikal.
    perlukah sy membuat temujanji kerana sy berasal dr perak??

    • shahril berkata:

      salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….

  8. rohana bt ya berkata:

    saya nak tahu alamat tmpt perubatan tuan.

  9. Eiryan Shah berkata:

    Ramai yang menceritakan tentang apricod..banyak juga cerita yang saya dengar tentang apricod ni namun sejauh mana kepastian tentang kehebatan apricod ni. tolong bagi jawapan kerana saya juga pengidap kanser. saya mengidap kanser paru-paru

    • shahril berkata:

      sya ada detail pasal B17 nie, mmg dah rmai yg sembuh setelah abik B17 nie, tp kna ikut cara makan yg betul & cara pantang yg betul.. InsyaAllah sya boleh bantu.. boleh call sya utk detail 019-9362993, shahril…

  10. maliza mohd nor berkata:

    Assalamualaikum..sy maliza..d sini sy mohon klu dapat kiranya di berikan potongan2 ayat quran untuk penyembuhan kanser usus..untuk pengetahuan ayah sy mengidap penyakit kanser usus tahap 3..puas kami ikhtiar.skarang ni ayh saya tak boleh bangun.sy harap dengan bantuan dan ikhtiar kali ni dapat meringankan atau menyembuhkan penyakit ayah saya..syukran..

    • shahril berkata:

      salam.. sya ada penawar kanser iaitu B17 (biji aprikot) bersama dgn bromilin & graviola… ayah kawan sya pun ada kanser usus tahap 3.. Alhamdulillah sekarang dah sembuh sepenuhnya setelah amal ubat nie selama 3bulan.. utk lebih detail boleh hubungi saya 019-9362993 (SHAHRIL)… InsyaAllah sya akan membantu puan…

      • rahaya berkata:

        encik shahril bolehkah ubat yang en syorkan menghalang terjadinya kanser jika di amalkan?
        mengikut doktor sesiapa yang mempunyai sejarah keluarga yang ada kanser, keturunannya
        juga boleh mendapat kanser.

      • shahril berkata:

        pn rahaya.. boleh amalkan B17 + Bromilin utk mencegah kanser atau makan makanan2 yg tinggi kandungan B17 seperti ulam2 hijau, buah2, ubi kayu.. atau nak detail puan boleh call sya 019-9362993..

  11. ucup afif berkata:

    kalau saluran jantung sempit boleh berubat tak,,macam klau hendak mmbuat temu janji

  12. Pakar Prudential, Dr Ira berkata:

    Salam…
    Saudara saya baru saya di diagnosis dgn kanser colon stage 3. Masyallah, rawatan kanser amat mahal di hospitial, mencecah RM50,000. Mujurlah sebelum dia kene kanser dia mmg ada mengambil medical card insurance Prudential dgn saya ( saya Prudential Konsultant for medical card), dia hanya bayar Rm130 sebulan, tapi disebabkan kesedaran dia terhadap pentingnya insurance coverage, telah menyelamatkan masa depan dia daripada jadi gelap.
    Now, dia dapat rawatan pakar yg terbaik daripada hospital swasta (Pantai Medical group), unlimited boleh claim, setiap hari dia duduk hospital Prudential byr cash RM150 sehari, duduk di ward Kelas 1, surgery dan treatment cancer, semua Prudential tanggung. Lepas di diagnose kene kanser, dia dah x pyh bayar lagi RM130/mth utk insurance, Prudential akan bayarkan buat pesakit, sampai umur dia 60 tahun. Inilah kelebihan insurance Prudential. Lepas umur 60 tahun, dia dapat balik duit savings dia yg RM130/mth tu ( plus dividen). Sms: 013-3224299,
    saya bagi borang application Percuma dan Quotation Percuma utk anda lihat2 dulu. Jika nak, baru lah ambil. Wallahualam. Nak email pun ok je: sishanine@yahoo.com

  13. Salam…
    Saya pn hayati telah disahkan oleh doktor buah pinggang saya rosak kerana disebabkan pengambilan ubat kencing manis dan darah tinggi. Saya diminta untuk membuat dialisis tetapi saya belum bersedia untuk berjumpa doktor dialisis dan ingin iktiar cara lain untuk menyelamatkan buah pinggang saya. Saya mohon untuk berjumpa dengan ustaz lokman. Pertanyaan saya adakah saya perlu membuat temujanji atau terus pergi ke pusat Al- hidayah tersebut… Moga ALLAH permudahkan dan perkenankan iktiar saya ini.. Salam

  14. Khairull berkata:

    Asalammualaikum ustaz..


    Via MebApp.com

  15. norihan berkata:

    Salam…

    saya pon ingin bertanyakan ttg penyakit ayah saya… semalam doktor telah sahkan dia mengidap kanser hati tahap 4.. keseluruhan hati telah dijangkiti, yg sbnrnya bermula drpd kanser usus…. usus pula hampir2 tersumbat.. ayah berkeras tak mahu operate.. oleh itu, kami akan beriktiar cara lain… Adakah masih ada harapan utk ayah mengubati penyakitnya melalui kaedah rawatan ini w/pon tnp melalui apa2 pembedahan… Tlg la saya… saya x sanggup melihat penderitaan ayah….

    • shahril berkata:

      salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul…. sesuai utk semua jenis kanser tak kira tahap brapa… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya…

  16. talibramli@live.com berkata:

    sebenarnya sakit kanser adalah mungkin disebabkan oleh hati seseorang yang ada sedikit rasa dengki dan balas dendam…sebenarnya ia bermula dari hati…jika hati baik maka baiklah seluruh tubuh..ini yang saya perolehi juga melalui buku 365 cara hidup sihat rasulullah…harga rm12.50 jje kat Miri semasa saya beli..

  17. yusni berkata:

    saya nak tahu lebih lanjut tentang ubat kanser harap dapat bantu saya

    • shahril berkata:

      salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul…. sesuai utk semua jenis kanser tak kira tahap brapa. InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya..

  18. siti norhayati berkata:

    Assalamualaikum. Nk tnya,prubatan syifa ni ada kt swk x?

  19. Mimi berkata:

    Assalamualaikum Ustaz Lokman

    Ibu saya menghidap penyakit kencing manis dan saya pula ada ketumbuhan dlm perut (cysts). Saya telah menjalani pembedahan malahan cysts itu tumbuh lagi

    Ustaz ada tak perubatan ini dikawasan Johor Bahru kerana saya org Singapura. Tempat kediaman Ustaz terlalu jauh.

    Harap Ustaz dapat menolong saya.

    TerimaKasih,
    Mimi

  20. assalammualaikum.,akak sya tlah d’sah kan menghidap kanser usus thap 3.,boleh sya dapat kan beberapa surah yg sesuai d’amalkan bagi mengurangkan kesakitan kanser usus tersebut..

    • shahril berkata:

      salam akak, boleh tgk blog sya ubatkanserb17.blogspot.com utk detail mengenai penawar kanser.. atau call sya 019-9362993 SHAHRIL

  21. Omar Azman berkata:

    Amalkanlah ayat-ayat suci ALQURAN NUR KARIM, kerana ianya ayat2 yang datangnya dari ALLAH SWT. Yakin akan kehebatan, kecangihan, kekuatan ayat2 ALLAH SWT yang maha mengetahui lagi bijak sana. Hendaklah tahu cara pengunaanya melalui semangat keyakinan yang tinggi serta di dahulaui dengan niat untuk tujuan yang benar lagi tepat. Yakin lah dengan ALLAH SWT.

  22. Datin Salbiah berkata:

    A kum saya pesait kecer paru paru.Saya di sah kan kencer paru paru pada 14 hb 7 2011.D samping rawatan kimo saya juga berjumpa ostaz Lokman pada 25 hb 7 2011.Dan pada 1hb 3 2012 pwrgi umrah dan rawatan bersama Alhidayah. ALHAMDULILLAH tanggal 20 hb 9 2012. Kencer paru paru saya teah semboh. Saya tak perlu buat rawatan radio trapi.Alamdulill syukur k hadarat Ilahi berkat amalan ayar ayat quran yg saya amal kan saya telah semboh.Saya maseh lagi mengamal kan ayat quran doa dan solat sunat taubat dan hajat.Maseh lagi berjumpa Ustaz Lokman.

  23. It is really a great and helpful piece of information. I am happy that you just shared this useful info with us.
    Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  24. Marina Binti Mohamed berkata:

    Assalamualaikum. Saya adalah seorang pesakit kanser payudara tahap 2. Belum buat pembedahan. Buat chemo dulu. Rambut saya sudah mula gugur sikit2. Bagaimanakah caranya untuk saya merawat sakit saya ini dan bagaimana nak mengelakkan rambut dari gugur semua?

  25. Hajah Nurina Abdullah berkata:

    Salam saudara, ikhlas saya maklumkan saya dapati blog ini tidak relate dgn tajuk 60 RANGKAIAN AYAT AL-QURAN JADI PENAWAR KANSER. Saya mencari di mana display ayatnya jika benar ingin berkongsi ilmu? Hanya sekadar promosi shjkah. Semoga ada penambahbaikan yg lebih bermanafaat dan bawa pahala ke akhirat sana. Terimakasih

  26. rosnini berkata:

    Assalam.anak saya berusia 2 tahun mengalami sembelit kronik sejak dia berumur 11/2 tahun lagi.pelbagai cara telah saya buat tapi tidak berkesan.minta jasa baik ustaz untuk berikan surah yang sesuai untuk meredakan penyakit ini.terima kasih

  27. mohd nur aizat bin jamil berkata:

    Assalam….bapa saya menghidap penyakit kanser hati tahap akhir….bolehkan penyakit kanser itu di rawati?

  28. putra evan's berkata:

    asalamualaikum saya nak bertanya kawan saya menghidap sakit barah hati tahap akhir bagai mna nak sembuh kan penyakit itu ?

Tinggalkan Jawapan

  • Top Rated

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 13,017 other followers

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 13,017 other followers

